Reflektioner över 2016

Nu var det längesedan jag skrev här. 


Nu har det blivit 2017 och jag ligger och funderar över 2016. 

Det har verkligen varit ett bra år för mig. 

Jag började ju att må lite bättre redan julen 2015 och sen dess har jag blivit lite bättre allt eftersom tiden har gått. 

Det har varit babysteps hela tiden förstås men när jag blickar tillbaka på hela året inser jag vad mycket mer jag orkar nu än förut. 

Jag kan gå bort på middag till vänner och sitta med en hel middag utan att behöva gå i från och lägga mig. 
Dagarna efteråt med återhämtning är inte lika svåra som förut. 
Då var jag ju helt sängliggande allt från två dagar upp till en fem dagar. 

Jag har kunnat åka i väg  på min yoga en till två dagar i veckan de flesta veckorna. 

Tack vare min elrulle har jag varit med i butiker några gånger och till och med fikat på cafe'. 
Var på semester fem dagar med husbil. 

Jag är såååå himla glad över att jag har fått tillbaka en liten del av mitt liv igen. 
Och inte minst att jag orkar vara med min familj. 

Jag har till och med kunnat hjälpa min dotter lite grann när hon flyttade nu i december. 
Även om det mest var att fixa kaffe o fika och komma med goda råd och idéer, så känns det så skönt. 

Jag passade en liten bebis under flytten. 

Jättejobbigt!!!!

Haha, jag låg o vilade bredvid honom ifall han skulle vakna. 
Men ändå 😍
Jag kunde hjälpa till. 

Finns det något goare än att ligga brevid en liten bebis o sniffa i håret och känna bebis doften. 

Sen har det även varit ett bra år för våra barn. 
Deras önskningar har också slagit in. 
Vilket också värmer mitt mamma hjärta ❤

Så det verkar ju som att det jag har gjort för att må bra är ett vinnande koncept. 
Så det ska jag fortsätta med. 

För er som också har ME/CFS eller någon annan sjukdom så kanske ni  undrar vad jag har gjort och det är följande. 

OBS!!!!!

Detta är ju vad som har passat mig. 
Det är ju en väldigt lurig och komplex sjukdom så det är inga rekommendationer jag ger här nedan utan vad jag har gjort efter min egen förmåga och min nuvarande nivå. 
Vilken kan ändras på en dag. 
Så det är en balansgång varje dag. 

Jag har yogat, på min nivå för dagen. 
Allt ifrån bara andningsövningar ända upp till vissa lättare stående övningar. 

Gjort ledda meditationer som jag har hittat på youtube. 

Mycket positivt tänkande. 
Jobbar verkligen med att byta negativa tankar mot positiva. 
Hitta glädje i det lilla. 
Uppskatta mina babysteps. 

Mycket paceing. 
Det betyder extremvila utan några som helst intryck. 
Mörkt tyst rum med öronproppar och ögonbindel. 
Jag börjar det hela med att lyssna på en ledd meditation sen vilar och sover jag om jag kan det. 
Sova är ju det bästa. 

Sen äter jag väldigt bra. 
Inte hundra procent bra men efter min förmåga. 
Jag har ju lite svårt med karaktären ibland. 
Jag är ju svag för fika 😜
Ni som följer mig vet, Hahaha
Alltså kaffe o kanelbulle är ju inte heeelt fel 😜
Men jag är ju inte så sträng mot mig själv. 
Man ska ju leva också, även om det inte är det bästa för mig med vete, socker och mjölkprodukter. 
Men jag utesluter dessa för det mesta. 
Rött kött äter jag aldrig om inte jag är bortbjuden. 
Kyckling äter jag mindre o mindre. 
Så jag äter mest vegetarisk fast med fisk och skaldjur. 

Är ute en stund varje dag, även om det vissa dagar inte finns ork, går jag ut och andas frisk luft och försöker få ljus på mig. 

Så år 2016 har varit ett fantastiskt bra år för mig. 
Nu blickar jag framåt på 2017.  

Nu ska maken och jag försöka göra lite mer saker med varandra. 

Göra små turer, hälsa på vänner, bjuda hem vänner och några projekt i hemmet. 

Sen ska jag givetvis fortsätta med det andra som gjort mig bättre. 

Så nu kör vi 2017!!!!!!

Fast med babysteps så klart 😍

Här får ni bilder från havet. 
Jag bor verkligen helt underbart fantastiskt. 
Det är ju rena rama hälsohemmet här. 
Kan ju inte annat än att bli bra. 



Kram kram 









Fanny
2017-01-10 @ 16:41:40
URL: http://trotsalltarjagstark.blogg.se

Det har verkligen varit ett magiskt år! 😍 Många babysteps uppåt blir en del till slut! Och 2017 kommer inte bli sämre det, eller hur! 😜 Uppåt och framåt! 😍❤❤

Svar: Yes!!!!
Helt rätt uppåt i framåt 😜😍
annicaslivvidhavet.blogg.se

Nilla
2017-01-10 @ 19:54:23
URL: http://mittlivmedme.blogg.se

Så härligt att det går framåt. Det gör det ju för mig också. Jag tror att pacing, meditationer och bra mat är det som hjälpt mig. Kram

Svar: Vad roligt att höra att du också mår bättre.
Ja det verkar ju vara ett vinnande koncept 😀
Nu kör vi 2017 😍
annicaslivvidhavet.blogg.se

Hanna
2017-01-11 @ 20:54:43
URL: http://hannaslillaliv.blogg.se

Det låter helt fantastiskt, Annica! Jag är så glad för din skull!
Härligt att du blivit lite bättre och orkar mer, måste vara en häftigt känsla att se tillbaka och se positiv utveckling.
Kram

Svar: Jag det är verkligen en fantastiskt härlig känsla.
Jag hoppas du också får en vändning i ditt mående snart.
Nu håller vi tummarna för 2017 😍
annicaslivvidhavet.blogg.se




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

annicaslivvidhavet.blogg.se

Välkommen till mitt älskade liv bland snäckor, stenar, hav,berg, blommor, yoga och mycket annat som förgyller min vardag.

RSS 2.0