Fika besök och nostalgi

I dag fick jag lite mysigt fika besök.
Det var min goa faster (mamma K) som kom på besök.
 
Jätte roligt!
 
Hon hade med sig en fin vit pelargonia till mig. Jag tycker pelargonier är 
så fina och smultron plantor som Messi trodde var till honom.
 
 
 
 
 
Tack mamma K för "mina" smultron plantor.
Jag är ju nästan vegetarian så smultron blir nog väldigt gott.
Är dem färdiga snart? 
Nästan vegetarian säger jag för en o annan mus är ju alltid gott ;)
Tycker jag, inte matte. 
Fast jag leker mest med dem, kul små filurer dem där. ;) 
 
Det är kul att få ärva lite växter från min fasters trädgård. 
Hon har nämligen sålt sitt hus och flyttar till hösten. Så det är ju kul
att kunna bevara lite växter som kan gå i arv.
Det är inte bara ett hus hon säljer utan ett helt liv.
Min farmor, farfar och gammelfarmor flyttade in där när dem var unga.
Så jag är praktiskt taget uppvuxen i det huset. Jag har jättemånga fina minnen
från det huset.
Därför är det extra roligt att få ärva lite växter från farfars trädgård.
Om ni visste vilken fin pedantskött trädgård han hade.
Han låg på alla fyra där ute varenda dag från morgon till kväll.
Jag var mycket med honom och han lärde mig vad blommorna hette på latin.
Nu är det min faster som har legat med den lilla rompan i vädret och rensat och klippt.
 
Så här ser smultronkullen ut där smultronen växer som jag skall få ärva.
 
 
Fast när jag var liten växte det bara smultron på hela den "stora" kullen.
Man minns ju allting som mycket större från när man var liten.
Som t.e.x brukade jag säga att jag skulle gå till hallonskogen
och plocka hallon.  
Hallonbuskarna kanske är ca 1 1 1/2 m, men för mig var det ju rena skogen.
Jag älskade och älskar att plocka bär m.m. Där fanns då hallon, smultron, svarta- vita- rödavinbär, krusbär, jordgubbar, olika sorters äpplen, plommon, päron, potatis, rabarber, hasselnötter och myket mera som jag inte kommer ihåg just nu.
 
Vi brukade hjälpas åt att plocka bären, gammelfarmor, farmor, faster, mamma, min lilla syster och jag.
Ja hela konkarongen var med! 
Min lilla syster tyckte inte det var lika roligt att plocka bär så hon brukade be om
ett tefat att plocka på istället för en burk för då blev det fortare fullt sa hon  ;) 
Eller så satte hon sig ner och sträckte ut händerna och bad oss om mera bär 
som hon kunde stoppa i munnen. ;) hihihi
 
Sen fanns det ju naturligtvis massor av blommor och buskar överallt.
Så ni fårstår att min farfar låg på alla fyra där ute varje dag.
Farmor var inne i köket och tog hand om allt. Saftade, syltade, bakade och lagade mat. Så det är 
nog därifrån jag har fått mitt intresse för sånt.
 
Man satt alltid i hennes kök och fick fika. När det kom besök var det kaffepannan som kom på det första hon gjorde. Det var sådant där gammalt kokkaffe i en gammal kaffekittel.
Det är från henne som jag använder mig av uttrycket elva kaffe. Det säger vi jämt här hemma, fast vi har
jättesvårt att pricka klockslaget elva. Men det gör ju inget, det är ju själva grejen som räknas.
 Jag tycker fortfarande mycket om att fika. Jag är ju uppväxt med det. Även från min mammas sida.
Det skall bara vara så. 
MYSIGT ♥
 
Men oj vilken nostalgitripp det blev idag.
Gamla goa barndomsminnen är aldrig fel.
Och allt detta triggades igång när min faster kom med smultronplantorna.
 
Min farmor stod mig väldigt nära. Hon betydde mycket för mig. 
Hon är fortfarande med mig. Mina släktingar säger att det är mycket
farmor i mig. Nu är det jag som har tagit över bullbaket och är sambandscentralen
i släkten.
Mina barn kallar mig för en sådan där "bullmamma"
 
Fast det blir lite svårt nu för tiden att vara den där pigga, glada, energiska, sammanhållande,
fixande och trixande bullbakande mamman.
Men man får hitta nya sätt och nya vägar att vara samma person. För jag är ju det på insidan.
 
Så nu tar jag hjälp från "mamma Findus" och sprider lite bull doft i köket och koka kaffe
behöver jag inte heller göra, bara att trycka på knappen.
Så jag kan fortfarande bjuda på go fika här hemma ;) 
 
 
Tjingeling!
Nu är det dags för en powernap på ett par timmar. ;) 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

annicaslivvidhavet.blogg.se

Välkommen till mitt älskade liv bland snäckor, stenar, hav,berg, blommor, yoga och mycket annat som förgyller min vardag.

RSS 2.0