Ayurvedisk matlagningskurs

Mumsfillibabba!!!!


För ett tag sen var jag på en Ayurvedisk matlagningskurs.

Den var på www.yogashalakungalv.se
 med Erla. 
Se länk nedanför. 

Sen kom det även en Ayurveda läkare dit från Jönköping och delade med sig av sin kunskap. 
Gå gärna in och titta på vilka spännande saker hon gör. 

 Ayana Chouhan 
Se länk nedanför.  

Det hela började med att Ayana berättade lite om vad Ayurveda är. 
Det är den indiska läkekonsten och det betyder 
"läran om livet"

Den utgår ifrån att man har tre olika sorters doshor som det heter. 
Vata, Pitta och Kapha. 

Man kan kanske beskriva det som att man har tre olika egenskaper och om det blir obalans i något av dem kan det på sikt leda till olika sorters sjukdomar. 

Så en av behandlingarna är att lära sig att äta vad som balanserar just din konstellation. 
Väldigt spännande. 
Så med andra ord 
"Maten är din medicin"

Allt är vegetariskt och med massor av olika sorters kryddor som är läkande. 

Sen började vi att laga maten och fick lära oss om kosten och inte minst HUR 
man ska äta. 

Det blev supergod mat och vi fick med oss recept hem så att vi kunde börja med detta hemma. 

Jag har ju flera kokböcker hemma och har lagat lite mat efter detta. 

Detta kanske är en utav pusselbitarna till att jag har klättrat upp lite i mitt mående. 

Och naturligtvis fick jag ju vara med på mina villkor. 
Satt på stolar och tittade på hur de andra gjorde och låg lite på soffan en stund och halvlåg i soffan när vi åt. 

Det är såååå skönt att kunna få vara med på mina villkor för annars hade jag ju inte kunnat vara med alls och jag behöver ju detta för att kunna må så bra som möjligt. 

Så nu fick jag ännu mer inspiration till bättre nyttigare matlagning. 

Och det blir fantastiskt gott. 
Bl.a har jag gjort citronris och banankokosris hemma nu. 
MUMS!!!!

Ayurveda är verkligen en spännande lära.
Den stämmer ju så väl in med hur jag lever och hur jag jobbade med bl.a min zonterapi innan jag blev för sjuk i min ME/CFS

Ha en go dag 
❤🙏









Skriv inläggstext 

Skriv inläggstext 

Yoga Shala
Ayana Chouhan
Nilla
2017-02-28 @ 15:28:34
URL: http://mittlivmedme.blogg.se

Åh så spännande 💖

Svar: Ja det var det 😀
annicaslivvidhavet.blogg.se

Hanna
2017-03-01 @ 00:10:08
URL: http://hannaslillaliv.blogg.se

Spännande! Maten ser riktigt god ut :) citronris låter gott, jag älskar citron!
Hur vet man vilken av dem tre man är? Vata och vad de andra hette? Är det personligheten som avgör vilken man är?
Kram

Svar: Du kan nog googla citronris så får du receptet. Jag kan ge dig det senare.
Ja det är både personligheten och kroppstyp m.m.
Det finns tester på nätet man kan göra själv.
Men vill man veta exakt kan man gå till en ayurveda terapeut och då känner de av dina olika pulsar och kan tala om vad du är. Spännande 😍
annicaslivvidhavet.blogg.se




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

annicaslivvidhavet.blogg.se

Välkommen till mitt älskade liv bland snäckor, stenar, hav,berg, blommor, yoga och mycket annat som förgyller min vardag.

RSS 2.0